torsdag 23 april 2009

Sevärdhetskringla + F

Jag är installerad i "Biblioteket", det där hemliga rummet där alla kontoren ligger och dit bara personalen har koden. Jag med nu! Jag sitter och skriver en liten utredning om digitalisering av ljudande arkivmaterial, spännande ellerhur!! De kan faktiskt till och med ha nytta av den = )
Även om det är långa dagar så är det helt klart värt! Trevliga människor, kul jobb och en evigt påspädd tolerans för koffein och socker.
Jag har fått eget skrivbord och en liten dator, en iBook. Jag som sällan använt Mac och aldrig i ordbehandlingssammanhang finner den något handikappad. En Mac har tydligen ingen Deleteknapp (!) och heller ingen Home- eller Endknapp. En knapp den har och där den brukar bara är Controlknappen men den gör inget av det den brukar göra. Faktum är att jag inte är helt säker på att den gör något alls förutom att reta inbitna PC-användare. Om man sin vana trogen försöker sig på kortkommandon i Word (som faktiskt finns på Mac om även en tillspejsad version) som kommer man som PC-van snart bli varse om att vår vän Controlknappen har lånat ut alla sina funktioner vad jag vet till en annan liten fiffig Mac-knapp som bär en symbol som den man finner för fornlämningar och sevärdheter på vägskyltar vilken dessutom sitter ytterst olägligt till bredvid Spacebaren. Detta gör att då jag markerar något och skall kopiera, tycker Ctrl + C så får jag istället för texten kvar bara ett c. I panik försöker jag ångra och slänger på ren reflex in ett Ctrl + Z och jag får ett litet z. Texten har plötsligt reducerats till "cz" och när jag vill trycka på Delete så höjer jag volymen istället!!
Det blir lite svärande då och då bakom min skärm. Undrar vad hon som har kontoret närmast tror att jag lider av? Control-behov kanske...


2 kommentarer:

  1. Hehe! Jobbigt när tekniken inte gör som man vill! Kämpa på, och kom ihåg att man alltid kan hota datorn/symaskinen/skrivaren/PS2:an/valfri grunka med storslägan om de inte sköter sig!;) KRAM!

    SvaraRadera
  2. Vah! Jag är övertygad om att imacen jag sittr vid har iaf del knappen! Hm :-P

    SvaraRadera