söndag 14 mars 2010

Ain't life grand?

Vaknar runt halv sju av att hunden kräks i trappan och tänker: "Suck, det kommer bli en sån dag"
Jag släpar mig upp och möter en skamsen Terror som ätit för mycket märgben kvällen innan men det är klart att man inte blir arg, det är ju ändå inte så att han kan rå för det. Jag torkar upp och skall till att gå tillbaka till sängen då pappret täpper till i toan så det blir tvärstopp! Jag suckar och tänker: "Det ÄR en sån dag!" Det tar ungefär en kvart innan jag löst pappersproppen och då har terror redan somnat, på mitt täcke.. Jag får stå och buffa och dra i honom innan jag får loss täcket så jag också kan lägga mig och jag somnar snart fastän jag inte tänkt det och missar slutet på det Stargateavsnitt jag startat på datorn.
Strax före åtta kommer mamma hem från jobbet och hundarna blir naturligtvis tokglada. Terror trampar mig ordentligt på låret när han skall ur sängen, så var jag vaken igen. Mamma stannar och språkar en stund men Terror skall promt ner för trappen fastän grinden är stängd. Är det något man vet med den hunden så är det så att han visar att han måste gå ut så måste han gå UT! Jag ber mamma släppa ner honom för att se om han springer till dörren.. Ja, Terror måste gå ut!
Jag tar på mig morgonrocken och ett par tofflor och går ner och släpper ut honom. Mycket riktigt, han släpper in riktig bomb nere på tomten, han hinner nästan inte ut i snön. Då kommer han på att han faktiskt är lös sedan första gången sedan jul så inte tänker han komma tillbaka inte. och dessutom är alla staket och häckar översnöade och skaren håller fint. Jag ropar och visslar och blir förbannad. När han går över till grannens gård kliver jag i skorna och hämtar kopplet. När jag kommer ut har han lagt en bomb åt grannen också, en mindre men ändock en bomb.
Jag svär, kopplar hunden, stänger in honom på altanen och river med mig några bajspåsar. Höll Skaren för Terror borde den ju hålla för mig tänker jag och testar försiktigt, den håller.
Jag stegar försiktigt i riktning mot grannen men precis på tomtgränsen brister skaren och jag blir sittandes med ena benet nedsjunket till midjan i en översnöad ölandstok, barfota i skon, i bara pyjamasbyxorna som för övrigt inte följde med resten av benet ner i hålet...
Till slut ryckte jag mig loss och fick med mig ett skepplass snö i skon, kröp över till grannen, skopade upp det som gick och tog mig moloken och frusen in igen.
Visst är det roligt att ha hund!!

Jo, det är en SÅN dag idag. Jag är i alla fall vaken....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar