söndag 27 november 2011

Den första..

Det känns alltid så hastigt påkommet med den första advent, speciellt när den ofta infaller i november..
Jag kommer aldrig glömma blicken på en Hemköpskassörska i Norrköping som för fler år sedan än vad jag vill erkänna ville vara snäll och bjuda dig på en påse godis eftersom det "Trots allt var första advent". Jag, som var inne för att proviantera inför ett sista hemtenterejs som skulle avslutas vid midnatt, började gapskratta och tyckte "att nu fick hon mig allt". Det kunde ju omöjligt vara advent för då var det ju snart jul och jag hade ju massa saker att göra innan dess så nej, det var inte advent, NO WAY! Hon pekade på en kalender bredvid kassan och gav mig min godispåse som jag tyst tog emot och så talade vi inte mer om saken.
När jag kom till datasalen visade jag stolt upp mitt byte, gratis godis, vilken tentapepp!! Mina kurskamrater undrade såklart varför de var så snälla på Hemköp och berättade att det var en liten adventsgåva. De började gapskratta, det kunde ju omöjligt vara advent, vi hade ju massor att göra och det var ju inte ens december än! Sedan blev de tysta och började knappa på datorerna. Som på given signal reste de sig upp och tog på sig jackorna och jag såg frågande ut.
"Vart skall ni?" frågade jag. "Till Hemköp" svarade de "Det är första advent och någon sa visst att de delar ut godis...."

I år har jag faktiskt koll, tro det eller ej. Gardinerna hängdes redan i fredags, jag strök och Tomas klättrade runt i fönstren <3 I helgen har det byggts pepparkakshus med lilla fröken, tänts ljus och målats tomtar. Vi tar igen för alla tidigare missade första advent ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar