söndag 19 september 2010

I valet och kvalet

Jahapp, då var det gjort..
Jag finner mig nyss hemkommen från en svettig vallokal där jag spenderat säkert en god halvtimme med "Södermalms förenade barnvagnsarmé". Jag kan inte låta bli att känna mig lite snuvad på hela valrörelsen när jag snällt står i kö med mina valkuvert, röstkort och ID-kort i ett fast grepp med en till synes bestämd min. Egentligen är jag bara där och röstar för att jag tror på demokratin, jag röstar för att jag har rätt att rösta. Förutom radioreklamen och valdebatterna på TV (som de allra flesta sänts på en kanal jag inte har) har jag knappt märkt av valet alls. Inga valsedlar eller valpropaganda har funnit sin väg ner i min brevlåda, ingen har hoppat på mig på stan eller knackat på min dörr för att berätta för mig hur Sverige bör förvaltas de närmaste fyra åren. Till och med när jag själv begav mig till valstugorna efter jobbet så hade valarbetarna gått hem tidigt den dagen...
Istället har jag i sista minuten inmundigat valfläsk på nätet och klickat mig igenom flertalet valbarometrar utan att bli så mycket klokare av det men röstar det gör jag.
Det återstår att se resultaten då, mycket kan ju hända på fyra år...

Länge Leve Demokratin!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar